en inte alltför smart man

...sa några tänkvärda saker idag.

bla bla bla och leva som en kyrkråtta.

klart intressant. Varför är kyrkråttor så fattiga? Till skillnad från andra råttor?


Sen fortsatte diskussionen med: bla bla bla röker som en borstbindare.

Lika intressant, varifrån kommer dessa ordspråk, eller talesätt?

röker borstbindare mer än andra?


Detta förde oss in i en diskussion om månen. Jag har själv funderat på det här och vet att jag har lärt mig orsaken redan i mellanstadiet.

Men hur kan någonsin månen bli halv (jag vet den är aldrig halv, men alla förstår vad jag menar så bara låt det vara)

Om solen lyser på månen från en viss vinkel så är den enligt mitt sätt att se det ALLTID i form av en skära eller i hel form. Ja alltså orsaken till att månen sällan är hel är ju på grund av att jorden står i vägen för den.

Något annat är ju otänkbart eftersom jorden är rund.

Hur kan månen bli halv?
Det här skulle kunna vara värt en tävling, men pris kan endast utdelas om Tessan vinner.


TESSAN!!! vinn nu för helvete!

Kommentarer
Postat av: mikey

Halvmåne avser månens utseende när halva ytan är belyst från jorden sett.



Halvmåne uppstår för att solen lyser på månen från olika håll. Månen roterar runt jorden på ungefär en månad, den tid det tar för månen att gå från fullmåne via halvmåne och vidare till en tunn skära i avtagande (när den blir mindre varje natt), och sedan från nymåne till en skära i tilltagande (när den blir större varje natt) via den motsatta halvmånen och tillbaka till fullmåne igen. Att månen går upp och ner under natten beror på att jorden roterar runt sin egen axel.



När månen är t.ex. halv lyser solen på den från sidan, och vi ser den upplysta sidan men inte den mörka sidan som solens strålar inte når. När månen är en tunn skära lyser solljuset något från sidan och mer eller mindre snett bakifrån på månen, så att vi bara ser dess upplysta kant. När månen är full lyser solen på månen från i stort sett samma håll som vi betraktar den ifrån.

2009-01-09 @ 23:41:54
URL: http://majkell.blogg.se/
Postat av: Anonym

japp, det där var vad jag lärde mig i skolan och från wikipedia, men det förklarar ändå inte hur månan kan yttra sig som halv, eftersom jorden är rund.



2009-01-10 @ 03:37:44
Postat av: the boondock saint

men skit it bara!

och hur fan yttrar sig månen?



glöm det där och kolla min nya design, mitt nya inlägg och mina länkar nu :)

2009-01-10 @ 03:53:32
URL: http://majkell.blogg.se/
Postat av: Tessan

Mikey måste få sig ett ligg. Det där är inte bra för hälsan. Du måste knulla. NU.



Jag med.

2009-01-10 @ 09:51:42
URL: http://tessanodirren.blogspot.com
Postat av: Diabolessa

Innan vi hade formell utbildning, facktidsskrifter och för att inte glömma internet var det vi behövde veta nedladdat i ordspråk. Allt för att vi skulle lära oss och komma ihåg. Ordspråken var korta och med ett lätt språk, "liten tuva välter stora lass". Att ordspråk och talesätt idag inte är lika glasklara som förr handlar nog mest om naturens gång, vi pratar inte som förr och vi uppför oss inte som förr. Sen har det säkert blivit slang av uttrycken precis som det blir med det svenska språket. Nog om det och nu till månen.

Du missade en intressant aspekt när det gäller månen. Varför ser vi alltid samma sida av månen från Sverige? Men de ser alltid en annan i Australien... Sen till inlägget av majkell, du svarade på frågan och borde vinna tävlingen men var kommer "men det förklarar ändå inte hur månen kan yttra sig som halv, eftersom jorden är rund" är du helt säker på att månen verkligen är halv, alltså rakt halv eller hur man nu ska förklara... Den är ju på ett ganska långt avstånd så vad säger att den inte är rundad halv, bananform, och på långt håll ser ut som att den är en halv cirkel? Måste bara lägga till att om man ska vara källkritisk så kanske inte wikipedia är den bästa källan då vem som helst kan skriva vad som helst där... Men ja e kanske bara en dum blondin me för mycket ledig tid...

2009-01-10 @ 19:28:37
URL: http://diabolessa.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0