en gammal man

Min farfar är 90 år.
 
Förvånansvärt kry för sin ålder, han bor i sin lägenhet i hyreshuset som han äger sedan 1974.

Han promenerar om dagarna för att träna och så. Helt klart föredömligt.

Ibland går det lite si och så eftersom han ser riktigt dåligt på ena ögat och antagligen inget på det andra. Så någon eller några gånger om året dimper han i backen och slår sig rätt hårt med akutbesök som följd. Men han kommer alltid igen.
 
Vad som inte alltid hänger med som det ska är minnet, vad som har sagts och gjorts och berättats om. Så idag när jag hämtade min underbara massagedyna hemma hos föräldrarna som bor i samma hus så staplar han upp med några clementiner, som han tycker att jag och farsgubben ska ha.


Förvånande är att det inte var tomater, han har klarlagt att han är arg på tomater sedan 1925 då han köpte en påse för slanten som han hade, sen kunde han inte äta dem.

Nu vet vi att han kan äta tomater för min snirkliga morsa har prånglat ner tomater i lasagne som han minsann har ätit (i tron om att det var pizza).

-ää dä pizza dä häär?


Nå väl jag var som sagt uppe hos mina föräldrar och stöter på min farfar som nu för tiden har ont om intressen.

-Är det sopor imorgon?

-Ja

-Men Birgit har inte ställt ut!!

Birgit ställer nämligen aldrig ut sina sopor på Onsdagsförmiddagarna. Eller eftermiddagarna. Hon gör det på kvällen.

Detta är smått irriterande för min farfar, för Birgit har alltid ställt ut.

Den gamle mannen staplar upp ur fåtöljen och stirrar ut i kolmörkret (med sitt halvblinda öga och sitt helblinda)

-Det är bra konstigt, det är nog första gången på alla dessa år som Birgit inte har ställt ut.

Jag vill nog inte bli gammal...

Kommentarer
Postat av: Daniel

Ja ush ja, vem vill bli gammal?

2008-12-10 @ 20:12:50
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: jope

oj, måste formatera om texten... sovvy det ser ju för jävligt ut!

2008-12-10 @ 20:14:05
Postat av: Vickie TBC-sson

Farfar rockar, men Birgit har blivit riktigt slarvig. Ja vill minnas att hon inte ställde ut tidigt i höstas heller. Kärring å missköta sig...

2008-12-10 @ 20:26:17
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: Tessan

Man han glömmer väl för allt världen inte 20:gan i år???

Eller är det morfar?

Nåväl, hoppas ingen av dom glömmer 20:gan då.

2008-12-11 @ 10:25:32
URL: http://lifeoftessan.blogg.se/
Postat av: den lille stridsvagnen

nej tjugan glömmer han nog inte, men han kanske sparar in på 5:orna

2008-12-11 @ 10:31:50
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: Vickie TBC-sson

Vaddå, typ snålfarfar? nä, här ska slantas upp både enkronor och 50-öringar i ett kuvert.

2008-12-11 @ 12:30:48
URL: http://worldofvickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0